Martin Šmahel: Táto kniha odľahčí vaše svedomie, aj trávenie

Martin Šmahel: Táto kniha odľahčí vaše svedomie, aj trávenie

Páve vyšla novinka Máme doma vegána, vyše 250-stranová plnofarebná encyklopédia z vydavateľstva Ikar, v ktorej nájdete naozaj všetko, čo ste chceli vedieť o vegánstve.

Kniha obsahuje veľa cenných a užitočných rád, ale tiež vyše stovku receptov. „Tie recepty vám pomôžu prejsť z klasickej živočíšnej stravy na rastlinnú. Za mňa to má množstvo výhod – okrem odľahčeného svedomia, odľahčíte aj svoje trávenie,“ tvrdí známy moderátor, športovec a tiež vegán Martin Šmahel.

Ako má vyzerať vyvážená vegánska strava, kľúčové makroživiny, vitamíny a minerály. Dozviete sa o najčastejších vegánskych mýtoch, autori poradia vegánske náhrady, aj ako nakupovať, ak chcete začať variť vegánske jedlá.

Časť knihy je venovaná plánovaniu jedál, zásobovaniu kuchyne a potom prichádza vyše 100 zdravých, rastlinných receptov vrátane odbornej nutričnej analýzy, aby ste vedeli každému zabezpečiť príjem živín, ktoré potrebuje.
Recepty na raňajky, desiate, niečo malé pod zub, polievky, cestoviny, burgery aj sendviče, šaláty aj jedlá z jedného hrnca. A samozrejme dezerty ako Fazuľové brownie koláčiky bez múky, tekvicový pudingový koláč, Čokoládová pena feelgood alebo Matcha Panna Cotta.

Mnohé jedlá sa dajú jednoducho prispôsobiť aj milovníkom mäsa či vegetariánom, čo je výbornou pomocou pre tých, ktorí varia aj pre nevegánskych členov rodiny alebo rodiny prechádzajúce na flexitaránsku stravu.

Pozrite si, čo hovorí o knihe Máme doma vegána Martin Šmahel, známy športovec, fitness tréner a vegán:
<iframe width=“560″ height=“315″ src=“https://www.youtube.com/embed/au2QYKRGFnw“ frameborder=“0″ allow=“accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture“ allowfullscreen></iframe>

Začítajte sa do kapitoly o mýtoch okolo vegánstva:

VEGÁNSKE NÁHRADY

Pustiť sa do vegánskeho stravovania môže zo začiatku vyzerať ako trápenie, ale všetky náhrady potravín, ktoré sú dostupné, vedia prechod veľmi uľahčiť. Jednoduché vegánske potraviny môžeme nájsť vo väčšine supermarketoch, čo týždenné nákupy a varenie dosť zjednodušuje.

MLIEKO
Pre mnohých vegánov je objavenie dobrej náhrady  mlieka najdôležitejšou zmenou. Rozhodnutie pre niektoré z rastlinných mliek je väčšinou na individuálnej chuťovej preferencii, ale je tiež dôležité porovnať aj výživové hodnoty týchto mliek.

MANDĽOVÉ MLIEKO
Mandľové mlieko je obľúbenou voľbou vďaka svojej chuti. Zväčša je obohatené o vápnik, ale nie je najlepším zdrojom bielkovín a vlákniny. Všeobecne je najlepšou voľbou na varenie – hoci jeho chuť môže pri pečení prebiť chuť iných potravín.

KOKOSOVÉ MLIEKO
Kokosové mlieko obsahuje menej kalórií ako ostatné rastlinné mlieka, ale nemá veľa výživových hodnôt – pokiaľ nie je obohatené niektorou zložkou. Neobsahuje takmer žiadne bielkoviny.

OVSENÉ MLIEKO
Ovsené mlieko má najvyšší obsah vlákniny, ale malý obsah bielkovín a veľký podiel sacharidov a kalórií. Má slušný obsah vápnika aj železa a prirodzene obsahuje vitamíny skupiny B, ktoré sójové a mandľové mlieko neobsahujú. Je dobrou možnosťou pre tých, ktorí majú intoleranciu, prípadne alergiu na sóju alebo orechy a je výborné na pečenie.

SÓJOVÉ MLIEKO
Sójové mlieko má najvyšší obsah bielkovín a výživovými hodnotami je najviac podobné kravskému mlieku. Neobsahuje však dostatočné množstvo vápnika, jódu ani vitamínov skupiny B, ak nie je o tieto zložky obohatené. Ak konzumujete veľa iných sójových produktov, sójové mlieko pite striedmejšie. Toto mlieko sa najlepšie zo všetkých hodí do latte!

MASLO
Rastlinný margarín môžete v receptoch použiť ako náhradu za živočíšne tuky. Tie, ktorých základ tvorí olivový olej, sú dobré na plytké smaženie a natieranie a majú menej kalórií ako ostatné margaríny. Sójový margarín je tiež vhodný na varenie a slnečnicový sa zase zíde pri pečení.

JOGURT
Vegánsky sójový jogurt je perfektnou náhradou za mliečny jogurt – tiež sa veľmi podobne správa pri varení. Kokosový jogurt dodá niektoré kľúčové vitamíny a minerály a môže mať živú a aktívnu kultúru rovnako ako mliečne jogurty.

SYR
Výbornou náhradou sú nutričné kvasnice, keďže majú podobnú syrovú chuť a sú bohaté na vitamíny skupiny B. Vegánske verzie väčšiny syrov sú už teraz široko dostupné. Najlepšie je vyskúšať niekoľko rôznych typov a značiek a vybrať si tie, ktoré vám najviac chutia.

 

Milan Buno, knižný publicista