David Yarrow: Od Diega Maradonu až po kontrasty africkej krajiny

David Yarrow: Od Diega Maradonu až po kontrasty africkej krajiny

Rodák zo škótskeho Glasgowa David Yarrow privoňal k fotografovaniu už pred desaťročiami. Keď mal dvadsať rokov, spolupracoval s časopisom The Times a priniesol zábery z finále futbalových majstrovstiev sveta v Mexiku. Prelom v jeho kariére spôsobila snímka zachytávajúca trofej v náručí argentínskeho velikána Diega Maradonu. Po tomto úspechu smerovali Davidove kroky s fototechnikou na olympijské hry a ďalšie významné športové podujatia. Postupne sa však zameral na úplne iné témy.
Dnes už 52-ročný Yarrow sa rozhodol preskúmať odlišnosť dvoch tvárí jedného afrického štátu. Zamieril do svojej obľúbenej Kene, ktorú predtým prebádal približne 25-krát, a to v rôznych ročných obdobiach. S dobrými znalosťami prostredia a miestnych pomerov sa rozhodol porovnať farbisté stránky východnej Afriky – nafotiť ohrozený druh slonov priamo v Národnom parku Amboseli a postaviť to do kontrastu so starostlivo naaranžovanou statickou snímkou miestnych gangstrov na predmestí Nairobi. Predmetná periférna Dandora je škvrnou metropoly aj vinou svojej nebezpečnej skládky odpadu: smetisko patrí medzi jedno z najväčších na celom svete.

Pozrite si video, v ktorom David Yarrow opisuje svoj projekt.

Veľkoklí (The Big Tuskers)
Rozsiahla rezervácia Amboseli je domovom celého radu divých zvierat, pričom najpozoruhodnejšie z nich sú voľne žijúce stáda slonov afrických. Park je domovom jedného z najväčších druhov slonov na svete – „veľkoklých“ (The Big Tuskers): ich kly sú také dlhé, že siahajú až po zem. David, ktorý národný park pred týmto projektom už niekoľkokrát navštívil, mal v úmysle fotografovať tieto veľkolepé cicavce zo zeme, pričom túžil ocitnúť sa pri nich bližšie ako ktorýkoľvek iný fotograf pred ním.
David Yarrow hovorí: „Amboseli je mojím obľúbeným miestom na fotografovanie týchto úžasných zvierat. Drsný a živelný prírodný amfiteáter je domovom viac ako 2000 slonov a vynikajúcim miestom na fotografovanie tých „veľkoklých“ v ich prirodzenom prostredí. Keď vidíte slona takých rozmerov, viete, že už nikdy nič podobné vo svojej kariére nezazriete. Mám a vždy aj budem mať rešpekt pred ich silou, veľkosťou a takmer človečou inteligenciou, ktorá sa im tak jasne zrkadlí v očiach.“

Vo svojom projekte sa fotograf a ambasádor spoločnosti Nikon David Yarrow cielene koncentroval na jedného z najmohutnejších veľkoklých slonov v Amboseli – samca Tima. „Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej paráde, musíte ho fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom, ktorý vás chráni, aj keď je to pomerne komplikované, alebo použijete diaľkové ovládanie techniky v závislosti od panujúcich podmienok. Prípadne zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere napokon uprednostnil ja: dostanete sa k zvieraťu na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol som si istý, že poznám jeho správanie do tej miery, aby som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20-25 metrov,” hovorí Yarrow.

Pouličný život na skládke
Druhú časť svojho projektu venoval David Yarrow odvrátenej stránke Kene, konkrétne predmestiu Dandora, ktoré sa nachádza na východe hlavného mesta Nairobi. Je neslávne známe svojimi haldami odpadu rozprestierajúcimi sa na ploche viac ako 3 000 akrov, čiže vyše 1 200 hektárov. V tejto fáze práce síce na fotografa čakalo menej tej pravej divočiny, no o to výraznejšie chcel poukázať na problém ekológie a zároveň priblížiť širokej verejnosti kultúru gangov.

Environmentálne záťaže sú v tejto lokalite natoľko vypuklé, že pri fotografovaní musel Yarrow použiť masku proti život ohrozujúcemu chemickému zamoreniu. V meste predstavujú veľké nebezpečenstvo aj gangsterské tlupy. David objasňuje: „Štvrť Dandora v Nairobi sa nachádza ďaleko od národného parku Amboseli, ale je to nemenej podnetné a fascinujúce miesto na fotografovanie. Hŕby odpadu plné chemikálií prekonávali svojou mohutnosťou všetko podobné, čo som dovtedy videl. Navyše, na tomto území sa stále vyskytujú rôzne gangy, takže fotografovanie môže riadne byť nebezpečné. Musel som sa správať ostražito.“
David chcel – tak ako v prípade Amboseli – nafotiť scénu, ktorá by nepripomínala nič zo západného sveta. Členovia miestneho gangu, ktorých predtým kontaktoval, súhlasili s pózovaním, a tak ich rozostavil oblečených v elegantných čiernych oblekoch na kontrastnom pozadí miestneho smetiska – vytvoril tým dokonalý protiklad.

„Pri fotografovaní divých zvierat si musíte byť istý, že sa nachádzate v najlepšej pozícii na zachytenie pôsobivej a emotívnej snímky, ale aj tak nad tým nikdy nemáte plnú kontrolu. Ak vám zviera napokon nedovolí, aby ste ho fotografovali, nedá sa s tým nič robiť. Pri zachytávaní naaranžovanej fotografie si počínate priamočiaro: od prvotnej koncepcie až po finálny výsledok. Skutočným testom fotografových schopností je zistiť, či dokáže zachytiť presne ten moment, ktorý si naplánoval. Oba štýly sú pre mňa nesmierne dôležité. Rovnako bolo pre mňa podstatné priblížiť dve veľmi rozdielne oblasti Kene a vytvoriť spojenie medzi divými zvieratami a ľuďmi nazývajúcimi tieto miesta svojím domovom. Ak by sa mi týmto projektom podarilo presvedčiť aspoň niekoľko ľudí, aby na chvíľu odložili svoj smartfón a vzali do rúk digitálnu jednookú zrkadlovku, bolo by to skvelé.“

Viac o projekte Davida Yarrowa sa môžete dozvedieť po kliknutí na tento odkaz.

Použitá technika Nikon
David Yarrow: „Každý, kto sa vyzná vo fotoaparátoch a možnostiach ich príslušenstva, vie, že určitá snímka bola zachytená z naaranžovanej pozície v automobile, pričom ani nezáleží na tom, aký objektív bol použitý. Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej paráde, musíte fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom, ktorý vás chráni, aj keď je to zložité, alebo použijete diaľkové ovládanie v závislosti od panujúcich podmienok. Prípadne zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere uprednostnil ja: dostanete sa na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol som si istý, že rozumiem jeho správaniu do takej miery, aby som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20-25 metrov. Vzhľadom na to, ako som bol blízko, nepotreboval som nič iné, než dokonale ostrý objektív AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II alebo AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED. Sú to vysokokvalitné objektívy vyrábané spoločnosťou Nikon s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a tesným výrezom. Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou si pre podobné projekty vyberám takmer vždy.
Ako autor som chcel, aby Tim vyzeral prirodzene, venoval sa svojim záležitostiam a zbytočne sa nepredvádzal. Znamená to, že som nepotreboval veľký počet snímok za sekundu, ale dokonalé rozlíšenie. Fotoaparát Nikon D850 bol na to ideálny. Zároveň to znamená, že ak hodláte fotografiu vytlačiť v životnej veľkosti, čo mám v pláne, kvalita snímky bude rovnako dobrá ako na počítačovej obrazovke.
Na profil zástupcu poručíka gangu som použil objektív AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G.. Má pôsobivú, zlovestnú tvár a širokouhlý 35-mm objektív to vďaka svojim vlastnostiam dokonale zachytil.“

Kto je David Yarrow
Narodil v roku 1966 v škótskom Glasgowe. S fotografovaním začal v útlom veku a už ako 20-ročný stál pri ihrisku počas finále futbalových majstrovstev sveta v Mexiku a získaval zábery pre časopis The Times. V ten deň urobil chýrnu snímku Argentínčana Diega Maradonu držiaceho trofej pre šampiónov. Následne ho vysielali fotografovať olympijské hry a mnohé iných významné športové podujatia. Trvalo však veľa rokov, kým dospel k svojej terajšej najprirodzenejšej polohe: je ňou dokumentovanie prírody podnetnými a pôsobivými fotografiami rôznych podôb života na planéte, ktorými si získal stále rastúci záujem zberateľov umenia. V roku 2018 sa pevne etabloval ako jeden z najpredávanejších umeleckých fotografov na svete a stal sa tiež ambasádorom fototechniky Nikon.