Maminy, trápi vás jarná únava? Je potrebné doplniť prísun vitamínov a pohyb

Maminy, trápi vás jarná únava? Je potrebné doplniť prísun vitamínov a pohyb

Vďaka krásnemu slnečnému počasiu a príjemným teplotám sme už zabudli na dlhotrvajúcu zimu. Avšak v tomto období nastupuje prirodzená reakcia v podobe jarnej únavy. Patríte aj vy k tým, ktorí sa cítia malátni, bez elánu, vyčerpaní a mimoriadne unavení aj napriek kvalitnému a dlhému spánku? Ak áno, pravdepodobne máte dočinenia s jarnou únavou. Ako s ňou zatočiť, aby ste si mohli plnohodnotne užiť jar nám poradila výživová poradkyňa Monika Hodásová.

Jarná únava zasahuje každoročne veľa ľudí a tehotné ženy i maminy nie sú výnimkou. Môže za to nedostatočný prísun vitamínov počas zimy, hlavne vitamínu D, ktorého nižšia hladina spôsobuje oslabenie imunity a pocity únavy. „Telo a imunita sú unavené zo stravy, ktorú sme jedli celú zimu. V chladnejších mesiacoch ľudia inklinujú k mastnejším jedlám, k jedlám ťažšie stráviteľným, konzumujú veľa zákuskov, spracovaných polotovarov a málo sa hýbu,“ dopĺňa výživová poradkyňa.

Nevyhýbajte sa jarnému slniečku
Dopadom slnečných lúčov sa v povrchovej vrstve kože tvorí vitamín D. Organizmus môže mať hlavne v chladnejšom počasí deficit vitamínu D, ktorý prispieva k správnemu využitiu vápnika a fosforu a tým zabezpečuje zdravé kosti a zuby, ale ovplyvňuje aj imunitu. Niektoré odborné štúdie poukazujú na fakt, že na konci zimy je koncentrácia vitamínu D v koži nižšia nielen u ohrozených skupín ako detí, seniorov, tehotných žien, žien po menopauze, hospitalizovaných pacientov, ale aj u zdravých ľudí. Odporúčaná denná dávka pre maminu je 10 μg.

Pite veľa vody
V dôsledku poklesu krvného tlaku môžete mať niekedy pocit slabosti a únavy. Prísunom dostatku vody, môžete dostať svoj krvný tlak späť na normálnu úroveň. Svoj pitný režim môžete doplniť aj o prírodnú minerálnu vodu, na výber máte nespočetne veľa druhov, napríklad Budiš, Gemerka, ktorými nielenže doplníte pitný režim, ale aj minerály v tele.

Hýbte sa
V boji proti jarnej únave je dôležitý pohyb. Ak je navyše praktizovaný na čerstvom vzduchu, prečistíte si o to viac hlavu a psychicky sa nabudíte. Nezáleží na tom, či ide o chôdzu, beh alebo jazdu na bicykli. Ako hovorí nutričná poradkyňa, vždy je dôležité nájsť si takú aktivitu, ktorá nám vyhovuje. Ak nás bude baviť, tak pri nej ostaneme. Ak ju budeme robiť len preto, že musíme, prejde nás to veľmi rýchlo. Šport má zmysel, pretože stimuluje krvný obeh a posilňuje imunitný systém.

Jedzte vyvážene
Aby nedochádzalo k zaťažovaniu tela, mali by ste obmedziť mastné a ťažké jedlo. Okrem toho, rozdelenie jedla do niekoľkých malých dávok je telu prospešné. „To, čo nám dokáže dodať najviac energie sú potraviny, ktoré tu boli od počiatku a boli hlavnou potravinou našich predkov – celozrnné obilniny. Vedecké štúdie potvrdzujú, že celozrnné obilniny dokážu zastaviť, dokonca až zvrátiť cukrovku druhého typu, taktiež kardiovaskulárne ochorenia, znižujú cholesterol, vysoký krvný tlak a mnohé iné. Celozrnné obilniny ako ryža natural, pšeno, pohánka, raž, ovos a iné, sú komplexné sacharidy a práve tie sú zdrojom energie pre naše telo a myseľ,“ upresňuje Monika Hodásová. Nezabúdajte ani na prísun ovocia a zeleniny

Doprajte si poriadnu dávku vitamínov
Po zime je tiež potrebné rátať so zníženou hladinou vitamínu C, ale určite by ste nemali ignorovať ani prísun iných vitamínov. Dojčiace ženy a maminy, potrebujú okrem vitamínu C aj vyššie spomínaný vitamín D. Potrebný je aj vitamín B12, minerály, železo a kyselinu listovú, ktorá je najdôležitejším vitamínom v tehotenstve. Omega-3 mastné kyseliny, DHA a EPA sú veľmi dôležité na udržanie správnej funkcie mozgu, zraku a srdca. Veľkú úlohu pri príjme vitamínov zohráva kvalitný a pestrý výber stravy. Nech je ale stravovanie akokoľvek precízne, často nie je možné prijať všetky potrebné množstvá vitamínov a minerálov, či už kvôli ich znehodnoteniu počas tepelnej úpravy, alebo jednoducho „zvíťazia tehotenské chute“ a na zeleninu či ovocie už nezostane miesto. Aby ste mali 100 % istotu v príjme vyváženého komplexu vitamínov a minerálov, najmä počas tehotenstva a dojčenia, zvoľte výživový doplnok LadeeVita (27,20 EUR/trimestrové balenie), ktorá je vytvorená presne podľa potrieb mamičky.