Najjednoduchšie poslanie balíka už nemusí byť na pošte
Zásielkovňa má ambíciu ponúknuť najdostupnejšiu sieť výdajných a podacích miest
Silné technologické pozadie, investície do rozvoja a unikátna optimalizácia procesov znamenali pre mladú logisticko-prepravnú spoločnosť Zásielkovňa raketový rast. Profiluje sa ako líder v tomto segmente, v rámci výdajných miest, a v súčasnosti predbehla ostatné prepravné spoločnosti s počtom 1 000 výdajných a podacích miest v rámci celého Slovenska. Väčšou sieťou disponuje už len tradičná jednotka na trhu, Slovenská pošta. Jej sieť tvorí aktuálne 1 400 pobočiek – Zásielkovňa chce mať najširšiu sieť výdajných miest doplnenú Z-BOXami do roku 2021.
Tradičný scenár, ktorý dôverne pozná každý – nekonečné minúty čakania v rade, takmer vždy niečo zle vypísané na podacom lístku, nedostatočne previazaný balík. A potom tŕpnutie, či obsah balíčka prežije cestu. Vzhľadom k najväčšej sieti pobočiek to však roky bola napriek všetkému najdostupnejšia možnosť posielania zásielok. Zdá sa, že čoskoro to bude inak.
Ambíciou spoločnosti je byť v roku 2021 lídrom v počte výdajných miest
Jednoduché, ale prepracované riešenia v súčasnej dobe bodujú a pokiaľ sú spojené s ľahko ovládateľnou a bezplatnou mobilnou aplikáciou, ľudia radi zmenia zabehnuté tradície. A státie v rade, prípadne čakanie na kuriéra, vymenia za slobodnú voľbu, kedy a kde svoj balíček odovzdajú, alebo naopak, kedy a kde si zásielku vyzdvihnú. Najmä, ak bude sieť výdajných a podacích miest najväčšou a najdostupnejšou. Práve taká je ambícia spoločnosti Zásielkovňa, ktorá koncom septembra 2020 dosiahla 1 000 výdajných a podacích miest. Súčasný líder, Slovenská pošta, prevádzkuje 1 400 výdajných miest. Zásielkovňa však rastie obrovským tempom – len v tomto roku otvorila ďalších približne 250 nových, čím prekročila hranicu tisíc výdajných a podacích miest na Slovensku.
V roku 2011 pritom začínala len so 7 miestami, v roku 2016 prekonala prvú stovku a v roku 2019 ich už bolo viac ako 750. Zásielkovňa chce v nastolenom trende pokračovať. „Našou ambíciou je byť v roku 2021 jednotkou na trhu – mať najširšiu a najdostupnejšiu sieť výdajných a podacích miest na Slovensku,“ hovorí Alexander Jančo, CEO spoločnosti Zásielkovňa na Slovensku. „Tajomstvom úspechu je zároveň reálne spoznávanie potrieb ľudí v konkrétnych obciach a mestách a otváranie výdajných miest na dostupných a frekventovaných miestach, ktoré ľudia prirodzene navštevujú.“ Cestou na nákup, z práce, alebo pred vyzdvihnutím detí z krúžku si zákazníci jednoducho vybavia aj odoslanie / prijatie zásielky. Pre porovnanie, prepravná spoločnosť DPD disponuje sieťou 200 výdajných miest, „viac ako 200“ uvádza aj spoločnosť DEPO. Pre Zásielkovňu pritom znamená 200 výdajných miest počet, ktorý zastrešuje len v rámci Bratislavy.
Otvorené aj v nedeľu či neskorších večerných hodinách
Ľahká dostupnosť je zároveň podporená rýchlou a spoľahlivou službou. „98% zásielok doručíme do druhého dňa a až 70% z nich si ľudia na nimi zvolenom výdajnom mieste aj na druhý deň vyzdvihnú,“ dopĺňa Alexander Jančo. „Zvyšná časť využíva možnosť časovej flexibility pri vyzdvihnutí zásielky a prípadne aj dodatočného predĺženia doby uloženia. Obrovská úspora času sa ešte viac prejavuje vo vianočnom čase, kedy Zásielkovni pomáha unikátny systém práce s dátami a optimalizácie rozmiestnenia výdajných miest. Algoritmus dokáže tak eliminovať problémy s potenciálnou preplnenosťou výdajných miest tým, že odporučí zákazníkovi poslať si zásielku na najbližšie voľné výdajné miesto. Prepočet prebieha automaticky.
Výhodou je možnosť vyzdvihnutia/podania zásielky aj cez víkend, alebo v neskorších večerných hodinách, čo býva, najmä v menších mestách, problémom. V sobotu je na celom Slovensku dostupných viac ako 520 a v nedeľu viac ako 160 výdajných miest. „Zároveň je zákazníkom k dispozícii viac ako 850 prevádzok, ktoré sú otvorené viac ako 8 hodín – čiže ponúkajú aj možnosť vyzdvihnutia zásielky pred alebo po bežnej pracovnej dobe,“ doplnil Alexander Jančo.
Zásielkovňa pokračuje v inováciách a digitalizácii doručovacích služieb
Podľa prieskumu agentúry Nielsen Admosphere je Zásielkovňa v doručovaní zásielok na výdajné miesta najobľúbenejšou formou prepravy pri nákupe na internete, čím porazila súčasnú najširšiu sieť slovenskej pošty. „So spustením služby Medzi nami sme sa stali logistickou spoločnosťou dostupnou pre každého. A preto sa chceme stať čoskoro najobľúbenejšou službou aj v odosielaní zásielok,“ netají sa ambíciami výkonný riaditeľ spoločnosti.
Prostredníctvom služby Medzi nami si zákazníci (fyzické osoby) medzi sebou poslali takmer 2 milióny zásielok. Služba, ktorá sa rozšírila najprv v Českej republike, je veľmi úspešná a aktuálne ju používa viac ako 600 000 používateľov. Na Slovensku zatiaľ nemá táto služba také silné zastúpenie, pomaly však narastá aj na domácom trhu, predovšetkým v silnejších nákupných sezónach, ktoré kopírujú požiadavky zákazníkov aj na súkromné doručovacie služby. Zaujímavý je fakt, že Slováci posielajú viac zásielok do ČR ako v rámci Slovenska, kedy až 60% zásielok podaných cez službu Medzi Nami doručuje Zásielkovňa do Českej republiky. Pre porovnanie – práve Česká republika doručí len 2% zásielok na Slovensko.
V rámci digitalizácie chce Zásielkovňa posilniť aj automatizované výdajné miesta, tzv. Z-BOXy. Ide o moderné „balíkomaty“, ktoré sa budú dať ovládať v mobilnej aplikácii, prostredníctvom ktorej si zákazník napríklad otvorí dvierka a vyberie balík. Tieto Z-BOXy budú tvoriť doplnenie siete výdajných miest a cieľom je, aby pokrývali tak frekventované miesta (autobusové stanice, obchodné centrá a biznis centrá) vo veľkých mestách, ako aj menšie obce, až na úroveň zhruba 1 500 obyvateľov.