Spoločnosť Electrolux a dizajnérske duo Rave Review inšpirujú ľudí k dlhšiemu noseniu svojho oblečenia

Spoločnosť Electrolux a dizajnérske duo Rave Review inšpirujú ľudí k dlhšiemu noseniu svojho oblečenia

Najudržateľnejšie oblečenie je to, ktoré už vlastníte. V priemere sa oblečenie nosí len desaťkrát a vyhodí sa oveľa skôr, ako je vhodné. Práve preto chce švédska značka domácich spotrebičov Electrolux pretrhnúť tento vzorec správania a inšpirovať spotrebiteľov k lepšej starostlivosti o svoje oblečenie. Na to, aby spoločnosť Electrolux poukázala, že použité oblečenie má stále hodnotu, začala so švédskym módnym návrhárskym duom Rave Review spolupracovať na vytvorení jedinečnej kolekcie vyrobenej z vyradeného oblečenia z druhého najväčšieho cintorína odevov na svete – púšte Atacama.

Na celom svete sa spaľuje alebo končí na skládkach približne 73 % všetkého textilného odpadu. Púšť Atacama v Čile, kde sa nachádza druhé najväčšie odevové pohrebisko na svete, sa v poslednom čase stala symbolom zrýchľovania fast fashion a nárastu textilného odpadu. Podľa EHK OSN skončí každý rok na skládkach 21 miliárd ton oblečenia. Len v púšti Atacama sa ročne vyhodí približne 39 000 ton oblečenia.

“Okrem problémov s fast fashion je jasné, že musíme zmeniť spôsob nášho správania k nosenému oblečeniu a starostlivosti oň. Z výskumu vieme, že predĺženie životnosti nášho oblečenia len o deväť mesiacov môže znížiť dopad uhlíka, vody a vyprodukovaného odpadu o 20 až 30 %. Existujú rôzne spôsoby, ako to dosiahnuť: môžeme si staré oblečenie opraviť alebo znova využiť, naparovať alebo prať oblečenie udržateľnejším spôsobom,” povedala Vanessa Butani, viceprezidentka Group Sustainability spoločnosti Electrolux.

Preto sa spoločnosť Electrolux spojila s dizajnérskym duom Rave Review, známym svojimi špičkovými farebnými kolekciami zo znova využitých materiálov s cieľom vrátiť nový život vyradenému oblečeniu z atacamského cintorína odevov. Výsledkom je prvá kolekcia tzv. upcyklovanej módy Atacama na svete. Zámerom je upriamiť pozornosť na rastúci problém módneho odpadu a ukázať inšpiratívny príklad, ktorý môže podnietiť zmenu spotrebiteľského správania.

“Vždy sme verili tomu, že spôsoby dnešnej módy nebudú existovať v takejto podobe aj v budúcnosti. Myslím, že všetci sa musíme tak či onak zmeniť. Pokiaľ ide o módu, starať sa o to, čo už máme, je asi najhmatateľnejší a najjednoduchší spôsob, ako to urobiť,” povedala Livia Schück, spoluzakladateľka a kreatívna riaditeľka spoločnosti Rave Review.

Cieľ: Dosiahnuť do roku 2030, aby oblečenie vydržalo dvakrát dlhšie s polovičným dopadom na životné prostredie

Tento cieľ má byť naplnený modernizáciou technológií starostlivosti o všetky typy materiálov a tiež snahou viesť spotrebiteľov k osvojeniu si zvyku zvýšenej starostlivosti o svoje odevy.

“Spoločnosť Electrolux má dlhodobú stratégiu, ktorej cieľom je výrazne znížiť náš dopad na klímu. Ako odborníci na starostlivosť o oblečenie už vyvíjame pokročilé technológie prania, vďaka ktorým oblečenie, ktoré nosíme, vydrží dlhšie – znižujú spotrebu vody aj energie. My ako spoločnosť však nemôžeme poskytnúť globálne riešenie: no dúfame však, že inšpirujeme a vzdelávame spotrebiteľov ako udržiavať svoje oblečenie tak, aby vydržalo čo najdlhšie. Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme pomohli túto zmenu uskutočniť,” povedala Elisa Stabonová, riaditeľka Care Experience Development v spoločnosti Electrolux.

Z výskumu vyplýva, že je potrebné urgentne pomôcť ľuďom porozumieť, ako sa najlepšie starať o svoje oblečenie, a povzbudiť ich, aby si osvojili udržateľnejšie postupy prania: prali menej, viac v pare, plný objem a pri nižších teplotách.

“Ak by každý z nás urobil malú zmenu a zmenil svoje návyky, každý z nás by mohol znížiť dopad textilu na životné prostredie. Zníženie teploty prania a prechod na tekutý prací prostriedok alebo pracie kapsle namiesto prášku by mohlo znamenať úsporu ekvivalentnú 50 kg CO2 na spotrebič ročne. Mohlo by to mať obrovský vplyv, ak by sa to rozšírilo na milióny spotrebiteľov, ktorí by nasledovali rovnaký príklad,” uzatvára Vanessa Butani.

V Európe sa vyhodí 70 % oblečenia z dôvodu nezvratného poškodenia, ako je vyblednutie farieb, odolné škvrny alebo zrážanie.

  • 29 % ľudí dnes pravidelne perie svoje oblečenie pri teplote 30 stupňov alebo nižšej.
  • Iba 14 % respondentov tvrdí, že chce častejšie prať pri nižších teplotách.
  • 69 % Európanov perie svoje oblečenie prevažne pri teplote 40 stupňov alebo viac, pričom 12 % pravidelne perie pri 60 stupňoch.