ADRENALÍN V KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI JE ZVYČAJNÝ JAV

ADRENALÍN V KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI JE ZVYČAJNÝ JAV

Víťazom piateho ročníka kyberbezpečnostnej hry sa stal tím Esetu. Profesionálny turnaj Guardians pripravili slovenskí bezpečnostní odborníci a upozorňujú tak na podceňovanie kybernetickej bezpečnosti v spoločnosti na všetkých úrovniach.

Do finále Guardians postúpilo desať tímov z kvalifikácie, kde v priebehu mesiaca súťažilo 68 tímov. Kyberbezpečnostná hra je otvorená pre bezpečnostných profesionálov, firemné tímy aj nadšencov IT a študentov. Slúži ako tréningová platforma, vytvára priestor na vyhľadávanie talentov a otvára záujemcom svet  kybernetickej bezpečnosti.

Finálové tímy boli rôznorodé, najčastejšie štvorčlenné, v zložení od študentov vysokých škôl až po odborníkov na informačnú bezpečnosť zo slovenských firiem a inštitúcií.

Víťazný tím tvorili bezpečnostní odborníci spoločnosti Eset. „Prišli sme s tým, že sa chceme viacej naučiť o forenznej analýze a získať viacej skúseností,“ vraví Filip Jurčacko. Priemerný vek tímu je 26 rokov.

Na druhom mieste prekvapil iba dvojčlenný tím, ktorý bol nováčikom v tejto hre. „Nadchla nás myšlienka súťažiť v bezpečnostnej hre,“ hovoria bývalí spolužiaci z univerzity, ktorí v súčasnosti pracujú v IT.

„Kvalifikácia je anonymná a účastníkov spoznáme až v deň finále. Každým rokom však pozorujeme vyššiu úroveň súťažných tímov,“ hovorí Ján Andraško, ktorý vedie prípravný tím Guardians.

Útoky, ktoré hráči riešili, vychádzajú z najčastejších kyberútokov a zneužívaných zraniteľností v rokoch 2020 a 2021.  Inšpiráciou do hry boli aj incidenty, ktoré riešili forenzné tímy Binary Confidence pre klientov na Slovensku. V aktuálnom piatom ročníku organizátori vytvorili virtuálny mediálny dom s kompletnou infraštruktúrou a tímy „bránili redakciu“.

Počas hry sa účastníci stretávajú s rôznymi vektormi útokov od štandardných zraniteľností serverov a phishingových e-mailov až po infikovanie osobných telefónov. Len čo tím identifikuje incident, začnú sa zhromažďovať a analyzovať digitálne dôkazy. Zisťujú sa príčiny útoku a zároveň slabé stránky a zraniteľné miesta, ktoré umožnili prienik. Okrem technologických tém kyberbezpečnostné hry reagujú aj na hrozivé spoločenské fenomény, akým sú dezinformácie a manipulačné kampane.

„Sme presvedčení, že nepretržité vzdelávanie širokej verejnosti aj bezpečnostných expertov je najefektívnejším spôsobom, ako zvýšiť obranyschopnosť celej spoločnosti,“ uzatvára Ján Andraško.

Poslaním projektuGuardiansje zvýšiť povedomie o kybernetickej bezpečnosti a predstaviť možný dosah počítačovej kriminality na populáciu.