Na Slovensku bola spustená prvá výrobná linka na batérie

Na Slovensku bola spustená prvá výrobná linka na batérie

Na Slovensku bola spustená prvá výrobná linka na batérie

  • Prvá slovenská výrobná linka na batérie bola tento týždeň spustená do prevádzky vo Voderadoch, začiatok výroby je plánovaný na koniec prvého kvartálu budúceho roka
  • Linku inštaloval tím odborníkov z InoBat a Wuxi Lead 4 mesiace
  • V  prvej fáze bude linku prevádzkovať 41 InoBat operátorov, zabezpečená bude 24/7 prevádzka časti procesu formovania a zrenia batérií

Slovenská spoločnosť InoBat spustila do prevádzky prvú výrobnú linku na batériové články. Ide o úplne prvú linku na výrobu batérií na Slovensku. Stojí hneď vedľa výskumno-vývojovej časti haly vo Voderadoch.

Jej maximálna inštalovaná kapacita je na úrovni 50 000 batériových článkov ročne, pričom pre InoBat ju na mieru vyrobila spoločnosť Wuxi Lead, ktorá patrí medzi popredných výrobcov týchto technológií na svete. V rámci plánovania výstavby a technologického zabezpečenia výroby zase InoBat spolupracoval s firmou TAKENAKA, ktorá rovnako patrí medzi popredných expertov v tejto oblasti. Pre našu krajinu tento krok predstavuje významný míľnik pri transformácii brownfield územia na komerčne prevádzkované zariadenie.

Spustenia linky sa zúčastnil aj Kamil Šaško, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR. Ten  vo svojom príhovore uviedol: „Ministerstvo hospodárstva SR vníma automobilový priemysel ako jeden zo základných stavebných kameňov našej ekonomiky a je potrebné zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť v meniacom sa prostredí. Podstatné je tiež pritiahnuť do našej krajiny talenty a transformovať náš trh práce. Ďalšími prioritami sú výskum a vývoj v oblastiach, v ktorých ako krajina zaostávame a tiež investície do výskumu, vývoja a inovácií. Ak toto všetko vie zastrešiť spoločnosť pod pečaťou „vyrobené na Slovensku“, mali by sme byť na to hrdí. A to všetko vyzerá, že v sebe InoBat má.“

Výrobná linka, ktorá je zložená z 35 výrobných strojov, pokrýva komplexne celý výrobný proces od prípravy anódových a katódových zmesí, až po finálne formovanie a zrenie. Využíva pritom najmodernejšiu technológiu vysokorýchlostného vrstvenia. Presun linky z Číny na Slovensko, ako aj jej inštalácia a spustenie predstavovali náročný logistický proces.

Linka prešla vzdialenosť 24 169 kilometrov, na Slovensko cestovala 8 týždňov v 44 lodných kontajneroch a váži celkom 308 ton. Na jej inštalácii sa pracovalo 4 mesiace, pričom na jej konštrukcii sa podieľali nielen pracovníci InoBat, ale aj 60 odborníkov a inžinierov z Wuxi Lead. V aktuálnej prvej fáze bude linku prevádzkovať 41 operátorov z InoBatu, pričom 20 z nich bude pracovať v zmenách, aby sa zabezpečila 24/7 prevádzka časti procesu formovania a zrenia batérií.

Každý sen začína víziou. Vízia InoBatu začala náčrtom na servítke a myšlienkou, ako dostať Slovensko na mapu sveta elektromobility. Sme veľmi radi, že z nápadu na servítke sa veľmi rýchlo stal ucelený projekt, na ktorom sme začali spolupracovať s partnermi z celého sveta a spoločne vytvorili prvé baterky,“ uvádza Marián Boček, CEO spoločnosti InoBat.

Už pred rokom spoločnosť začala aktívne generovať prvé tržby vďaka svojmu prvému zákazníkovi Lilium. Ide o nemeckú spoločnosť, ktorá vytvára udržateľný a dostupný spôsob vysokorýchlostnej regionálnej dopravy pre ľudí a tovar s ich revolučným vynálezom- Lilium Jet.

Pilotná výroba prvých slovenských batérií je vo Voderadoch naplánovaná na prvý kvartál roku 2024.