STK – Čomu sa venovať, aby ste prešli?

Čaká vás STK? Takto sa vyhnete komplikáciám!
Zrejme každý dobre pozná technickú a emisnú kontrolu vozidla, ktorá je pri starších vozidlách povinná raz za dva roky. Pre väčšinu majiteľov ide o hotovú nočnú moru, no nemusí to tak byť. Stačí len vedieť, čo je pred návštevou STK nutné na aute skontrolovať, aby vás počas jeho prehliadky nečakali nemilé prekvapenia.
Zmena zákona káže, že každá stanica technickej a emisnej kontroly musí mať po novom namontované kamery, aby bol celý priebeh pod dohľadom a pracovníci nenechali prejsť “za všimné” žiadny automobil, ktorý nespĺňa potrebné technické parametre. Ak auto nie je spôsobilé, jednoducho testom neprejde. Namiesto toho, aby ste sa spoliehali na to, že susedin zať, ktorý pracuje na stanici STK, vás nechá prejsť, musíte si nechať skontrolovať všetky potrebné náležitosti, ktoré budú prechádzať drobnohľadom pracovníkov STK. V opačnom prípade to môže znamenať, že absolvujete STK neúspešne a budete si ju musieť zopakovať. V prípade závažnejších chýb na automobile to môže vyjsť majiteľa spolu s opravami oveľa drahšie. Ako sa tomu vyhnúť a ušetriť minimálne 35 eur za opakovanie technickej a emisnej kontroly?
1. Čo skontrolovať?
Máte všetky potrebné doklady, ktoré musíte pri kontrole predložiť? Ide o osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz) a v prípade, že máte namontované plynové zariadenie, potrebujete aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Ak máte potrebné doklady, skontrolujte povinnú výbavu. Patrí sem homologovaný výstražný trojuholník, lekárnička (nesmie byť po expirácii), reflexný odev (napríklad vesta), ktorý sa musí nachádzať v dosahu sedadla vodiča, náhradné koleso s diskom a s ním súvisiace príslušné vybavenie (príručný zdvihák, kľúč na matice/skrutky kolies). To však neplatí pre vozidlá vybavené možnosťou bezdemontážnej opravy poškodenej pneumatiky.
Následne skontrolujte všetky dôležité parametre vozidla. K najčastejším problémom patria svetlá, preto dobre skontrolujte funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových, stretávacích, brzdových hmlových, aj smerových (vrátane ich výstražnej funkcie), spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV.
Nezabudnite ani na kolesá, ktoré nesmú mať poškodenia, treba ich správne nahustiť a natlakovať. Hĺbka dezénu musí byť minimálne 1,6 milimetra. Bez poškodenia musia byť aj sklá vozidla. Čo sa týka bŕzd, tie si v domácich podmienkach len ťažko skontrolujete. Preto zverte kontrolu brzdného účinku a súmernosti do rúk odborníkom. Otestovať si však môžete parkovaciu (ručnú) brzdu v stúpaní.
Ďalšou chybou býva zjavný únik motorového alebo prevodového oleja, preto skontrolujte, či sa pod autom nenachádza žiadna mláka. Na záver vyskúšajte funkciu “klaksóna”.
2. Pozor na koniec dátumu platnosti technickej a emisnej kontroly
Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie môže udeliť sankciu vo výške 166 eur za každú kontrolu, čo v praxi znamená, že za obe zaplatíte 332 eur a policajt má právo zadržať osvedčenie o evidencii aj tabuľku EČV. Preto je lepšie platnosť si vždy skontrolovať, napríklad tu – https://www.overeniestk.sk/.
3. STK ako prevencia
STK A EK by ste rozhodne nemali brať ako nutné zlo, ale prevenciu, a to najmä pri vozidlách “z druhej ruky”. Má slúžiť na to, aby bolo auto v dobrom stave, aby ste na ceste neohrozili seba, ani iné osoby a zároveň neškodili životnému prostrediu. To, či vaše auto spĺňa všetky tieto faktory, overuje Asociácia overovateľov vozidiel a skontrolovať to môžete na stránke https://www.overenie-vozidla.sk. Ľudia totiž o AOV často nevedia a preto kúpia neoverené vozidlo, ktoré je v zlom stave. Aj preto je dôležité brať STK zodpovedne.