Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé

Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé

Asi len málokto z nadšencov elektromobility vie, že prvé elektrické auto nepochádzalo zo žiadnej známej automobilky, ale od nadšencov a bádateľov žijúcich v 19. storočí. Na základe dobových záznamov sa prvý elektromobil vydal na svoju cestu v Holandsku v roku 1835 a jeho vynálezcom bol profesor Sibrandus Stratingh. Po takmer 170 rokoch sme sa posunuli do obdobia, keď by mala elektromobilita zásadným spôsobom zmeniť spôsob nášho života. Uvedomujú si to jednotlivé štáty aj výrobcovia automobilov či dodávatelia infraštruktúry potrebnej na prevádzku elektromobilov.

Batérie v centre pozornosti
„Elektromobilita sa v súčasnosti javí ako nezastaviteľný trend. Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií, čo výrazne ovplyvňuje aj vývoj a posilňovanie trhového segmentu produktov na uskladňovanie elektrickej energie,“ konštatuje na úvod nášho rozhovoru Ing. Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROLL. Čím lacnejšie sú batérie, tým efektívnejšie sú projekty zamerané na uskladnenie elektrickej energie a to opäť nahráva ďalšiemu znižovaniu cien batérií. Za posledných päť rokov výrazne klesli ceny lítiových batérií, otvárajú sa nové ložiská lítia a budujú sa nové veľkokapacitné prevádzky na výrobu batérií v USA aj v Číne. Práve od ceny úložísk elektrickej energie bude významným spôsobom závisieť aj rozvoj elektromobility.

Na mnohých výskumných pracoviskách aj univerzitách po celom svete prebieha neustály vývoj v oblasti batérií a zásobníkov elektrickej energie, ktoré sledujú niekoľko cieľov – zrýchliť nabíjanie batérií, zvýšiť nabíjací prúd, znížiť náklady na výrobu batérií a odstrániť niektoré negatívne efekty z hľadiska životného cyklu batérií. Elektromobilita je z tohto hľadiska ani nie tak záležitosťou výrobcov áut alebo ich používateľov, ako skôr výrobcov batérií a vedeckého a výskumného bádania v tejto oblasti. Elektrické auto je podstatne jednoduchšie z hľadiska výroby či údržby. Napriek tomu, že sa v minulom roku skončila na Slovensku štátna podpora pre zvýhodnený nákup vozidiel s elektrickým a hybridným pohonom, M. Kolimár neočakáva pozastavenie trendu nákupu týchto typov vozidiel. „Trend je nezastaviteľný a ak sa nenájdu nejaké zásadné negatíva používaných batérií vo vzťahu k ochrane životného prostredia, tak diskusia môže byť len o tom, koľko elektrických áut bude na cestách jazdiť o päť či desať rokov,“ konštatuje. Ministerstvo hospodárstva SR aktuálne pripravilo ďalší Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorého definitívnemu schváleniu bude predchádzať vyriešenie takmer päťdesiatich pripomienok v rámci pripomienkového konania.

Elektromobil ocenia rodiny aj firmy
Automobil s elektrickým alebo hybridným pohonom je v súčasnosti vhodný ako druhé auto v rodine, pre doručovateľov, ktorí jazdia väčšinu svojich trás v rámci mesta, pre firmy, ktoré každý deň najazdia veľa krátkych vzdialeností do 200 km a pod. „Máme veľa zákazníkov medzi výrobcami automobilov lokalizovanými na Slovensku, ktorí majú na dennom poriadku takéto jazdy s cieľom napr. prepraviť nejaký výrobok na testovanie,“ vysvetľuje M. Kolimár. V porovnaní s automobilom so spaľovacím motorom dochádza v takomto prípade k výraznej úspore prevádzkových nákladov.

Cena nabíjania – aká je pravda?
Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé. Napriek tomu, že mala výstavba verejných nabíjacích staníc podporu prostredníctvom viacerých projektov Európskej únie, ceny elektrickej energie zostali na vysokej úrovni. „Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma. Elektromobilita je typická téma, o ktorej sa medzi ľuďmi šíri veľa mýtov. A preto je dobré dať si tú námahu a vyhľadávať overené fakty,“ upozorňuje M. Kolimár.
Aká je teda pravda o cenách za nabíjanie? Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne 150 €/MWh. Plné nabitie auta Nissan Leaf, ktoré má vo svojom vozovom parku aj spoločnosť PPA Power DS, stojí cca 6 €. Naproti tomu verejné nabíjačky pri cestách dosahujú cenu aj 450 €/MWh a tu nás nabitie toho istého vozidla stojí 18 €. Pri jazde v meste jednoznačne vyhráva elektromobil nad autom so spaľovacím motorom, keď sa náklady pri elektromobile pohybujú na úrovni len 2,31 €/100 km. Na porovnanie benzínový motor dosahuje v mestskom režime náklady nad 7 €/100 km. Situácia sa však otočí v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach, kde majú zatiaľ jednoznačne navrch automobily so spaľovacím motorom.

Najlacnejšie nabíjanie je doma alebo vo firme
Spoločnosť PPA Power DS, s. r. o., odporúča a realizuje projekty nabíjania elektromobilov často v lokálnych energetických sieťach a priemyselných parkoch. „Dodávame nabíjacie stanice na domáce použitie, keď sa v porovnaní s nabíjaním elektromobilu z klasickej domovej elektrickej zásuvky čas nabíjania skráti približne na tretinu. Predstavme si napríklad, že rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice, fénu,“ vysvetľuje výhody domáceho nabíjania M. Kolimár. Z tohto hľadiska nie je potrebné počítať so žiadnou zásadnou zmenou elektroinštalácie na nabíjanie elektrického automobilu.

Výhody, ktoré iní neposkytujú
Nákladovo efektívnejšou voľbou pre majiteľov áut s elektrickým alebo hybridným pohonom je teda ich nabíjanie cez domovú alebo firemnú nabíjačku. „Významnou konkurenčnou výhodou našej spoločnosti v oblasti firemných nabíjačiek je zase skutočnosť, že keď vybavíme nejaké parkovacie miesto napr. dvadsiatimi nabíjačkami, tak tie navzájom komunikujú po silových kábloch a kontrolujú zaťaženie siete,“ vyzdvihuje prednosti sofistikovaných riešení spoločnosti PPA Power DS M. Kolimár. Iní dodávatelia nabíjačiek nie sú zároveň prevádzkovatelia energetických sietí. „Vďaka tomu, že je naša spoločnosť prevádzkovateľom distribučných sietí a dodávateľom elektrickej energie, máme prehľad o tom, aký je pomer spotrebovanej elektrickej energie na nabíjanie a celkových nákladov všetkých spoplatnených zložiek elektriny. Naše riešenie umožňuje nabíjanie aj desiatok áut súčasne vďaka tomu, že nabíjacie stanice si medzi sebou odkomunikujú danú situáciu a nastavia nabíjací výkon tak, aby nedošlo k preťaženiu rozvodov nejakej budovy alebo prekročeniu veľkosti odberu (rezervovanej kapacity), za ktorý by bolo nutné zaplatiť po skončení mesiaca pokutu na faktúre za elektrinu.“
Výhodou nabíjacích staníc dodávaných spoločnosťou PPA Power DS je teda optimalizácia procesu nabíjania, keď zákazník dostáva informáciu o veľkosti výkonu, ktorým možno aktuálne auto nabíjať. Nabíjacie stanice sú navyše súčasťou inteligentného meracieho systému, ktorý poskytuje prostredníctvom rôznych mobilných aplikácií používateľsky príjemné rozhranie s množstvom praktických informácií. „Treba však povedať, že zákazníka asi nebude až tak zaujímať, či nabíjanie prebieha v plnom alebo polovičnom výkone, podstatné je, že sa jeho automobil bude nabíjať najrýchlejšie, ako to v danej chvíli bude možné,“ konštatuje M. Kolimár.

Výstavbu nabíjačiek treba zohľadniť už v začiatočnej fáze stavebného projektu
O tom, že výstavba nabíjacích staníc bude na verejných alebo firemných priestoroch napredovať, nemožno pochybovať. „Developerom už dnes odporúčame, aby do projektov výstavby zahrnuli aj inštaláciu nízkonapäťových rozvodov k parkoviskám, kde si budú chcieť v budúcnosti postaviť nabíjacie stanice. Investori už inštalujú na skúšku dve či tri nabíjacie stanice, mnohí chcú však postupne tieto počty rozšíriť na desiatky kusov. Preto je dobré mať na to pripravenú infraštruktúru. Dodatočná inštalácia prívodu elektrickej energie a rozvodov len predražuje takéto projekty,“ upozorňuje M. Kolimár. Spoločnosť PPA Power DS už v súčasnosti spolupracuje na viacerých projektoch výstavby nabíjacích staníc pre rôzne rezidenčné projekty. Typickým príkladom sú garážové státia v bytových domoch alebo v rámci hotelového parkovania. Okrem toho je zaujímavosťou aj možnosť umiestniť nabíjačku do stĺpov verejného osvetlenia, napr. na firemných parkoviskách alebo verejných priestranstvách.

Tvorcovia neprehliadnuteľných výsledkov
Nedostatok odborných pracovníkov pociťujú aj v PPA Power DS. „Musím však povedať, že viac ako polovica našich zamestnancov pracuje u nás päť a viac rokov, čo hovorí o ich spokojnosti s tým, čo robia,“ vyzdvihuje pozitíva v oblasti ľudských zdrojov M. Kolimár. Každý zamestnanec má šancu pomerne rýchleho kariérneho rastu. Spoločnosť intenzívne spolupracuje na rôznych projektoch aj s akademickými inštitúciami, vnáša do svojich riešení inovácie z hľadiska procesov aj technológií. „Pri budovaní lokálnych distribučných sietí naši pracovníci často rozhodujú o ich podobe a celkovom riešení, čo je tiež pozitívna motivácia, majú veľký priestor na sebarealizáciu a v neposlednom rade vidia hmatateľný výsledok svojej práce.“ Efektívnosť pri tvorbe riešení, ktoré vznikajú v PPA Power DS, sa dosahuje aj vďaka moderným cloudovým technológiám, Google aplikáciám či vyváženému osobnému a pracovnému životu zamestnancov.
Odborné skúsenosti, komplexná ponuka služieb a realizácia činností pod jednou strechou sú prednosti, ktorými sa PPA Power DS odlišuje v oblasti elektromobility a súvisiacej infraštruktúry od svojej konkurencie. Preto je spoľahlivým a kompetentným partnerom svojich existujúcich aj potenciálnych budúcich zákazníkov.