Sme spokojní s tým čo robíme, no zabúdame na vyváženú stravu

Sme spokojní s tým čo robíme, no zabúdame na vyváženú stravu

Viac ako polovica ľudí v rámci Čiech a Slovenska je spokojná s tým čo robí a nájde si čas aj na šport. Napriek tomu, však každý druhý z opýtaných pociťuje často stres. Vyplýva to zo zozbieraných  odpovedí  prostredníctvom online testu Indexu Zdravia Walmark, do ktorého sa počas piatich mesiacov zapojilo vyše 25-tisíc Slovákov a vyše 47-tisíc Čechov.

Práve pohybová aktivita počas dňa je veľmi dôležitá. Podporuje metabolizmus, pomáha udržiavať štíhlu líniu a vďaka nej sa v tele uvoľňujú endorfíny, čím sa my cítime šťastnejšie. Šport napomáha aj našej imunite, znižuje krvný tlak, zvyšuje sebavedomie a zlepšuje spánok. „Cvičenie vám pomôže získať vašu vnútornú silu, posilní vás v situáciách, v ktorých ste predtým nedokázali byť odvážni. Vďaka cvičeniu sa udržiava telo a myseľ v dobrej kondícii a aktivite,“ hovorí Soňa Sedláčková, ambasádorka Indexu zdravia Walmark a autorka špeciálneho tréningového programu SOM. Práve cvičenie a disciplína, s ktorou k nej pristupujeme nás robí silnejšími, nielen po tej fyzickej stránke, ale i psychickej. Z online testu Indexu Zdravia Walmark vyplýva, že až každý druhý z opýtaných Slovákov aj Čechov je často vystavený stresu a zabúda na vyváženú stravu. Na lepšie zvládanie stresu a posilnenie imunitného systému je dôležité nezabúdať na zinok, alebo vitamín D, ktoré podporujú aj normálnu funkciu imunitného systému.. „Z online testu Indexu Zdravia Walmark nám vyplýva, že iba 38 percent z opýtaných Sloveniek a Češiek jedáva rybu aspoň raz týždenne, pričom 45 percent mužov si rybu naopak minimálne raz týždenne dopraje. Podobná situácia nastáva aj pri strukovinách, kedy polovica Sloveniek aj Češiek zabúda začleniť si do jedálnička aspoň raz týždenne strukoviny, muži sú na tom aj v tomto prípade o niečo lepšie. Až 55 percent Čechov a 59 percent Slovákov totiž jedáva počas týždňa minimálne raz strukoviny,“ vysvetľuje zástupkyňa spoločnosti Walmark Hana Lerchová. Už dve až tri porcie rýb týždenne pritom podporujú zdravie nášho srdca. Práve Omega-3 patria medzi esenciálne mastné kyseliny, ktoré vieme získať jedine zo stravy, ľudské telo ich nie je schopné samo vytvoriť.

Relax a kvalitný spánok pre lepší pocit
Nielen vhodná strava a dostatočný prísun vitamínov je dôležitý pre lepšie zvládanie množstva povinností a stresu. Práve kvalita spánku má vplyv na úroveň fyzickej energie, duševnú sviežosť a schopnosť koncentrácie v priebehu dňa. „Keď sme sa v našom prieskume pýtali na to, či ľudia spávajú dobre, vyšlo nám, že muži spávajú lepšie ako ženy. Vyše 70 % mužov z oboch krajín totiž odpovedalo, že spáva dobre, pričom iba 66 percent žien z oboch krajín odpovedalo na túto otázku kladne,“ porovnáva zástupkyňa spoločnosti Walmark Hana Lerchová. Už 6 hodín denne kvalitného spánku má vplyv aj na našu celkovú kondíciu a dokáže znižovať riziko vysokého BMI. „Na základe online testu Indexu zdravia môžeme povedať, že BMI hodnoty u žien aj mužov sú v oboch krajinách takmer totožné. Muži pritom trpia miernou nadváhou,“ hodnotí Hana Lerchová.

Okrem kvalitného spánku je  podľa koučky Zory Inky Groholovej dôležité, aby sme si pre seba vyhradili každý deň aspoň 20 minút, aj keby sme mali iba počúvať obľúbenú hudbu so zatvorenými očami. Pri nedostatku času na každodenný minimálne polhodinový relax odporúča koučka krátke minútové cvičenie, ktoré vám napomôže sa uvoľniť a lepšie zvládať napäté situácie. „Na zvládanie stresu je účinná aj mikromeditácia. Počas 1 minúty stíšte všetky telefóny, notebooky, vypnite hluk okolo seba. Sadnite si pohodlne, zavrite oči a vnímajte všetko, čo v tom momente zmyslovo cítime. Sústreďte sa samostatne na zvuky, ako aj na ticho, chuť v ústach, telesné pocity – či vás niečo bolí, dotyk stoličky, pocit tepla alebo chladu, dotyk látky na tele, či  na vône. Uvedomte si prítomný moment a aspoň na zlomok sekundy sa naň sústreďte. V tomto pocite vám stačí sa jedenkrát pokojne nadýchnuť a vydýchnuť. Budete prekvapení, o koľko lepšie sa budete potom cítiť.“

Na čo by ste počas dňa nemali zabúdať
Vypite aspoň 2l tekutín denne.
Jedzte pravidelne, ideálne 5krát denne.
Denne vyjdite aspoň 100 schodov.