HRANÍM K LEPŠEJ SLOVNEJ ZÁSOBE

HRANÍM K LEPŠEJ SLOVNEJ ZÁSOBE

Psychologička Mgr. Lýdia Žáková z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie BA IV potvrdzuje dôležitosť rozvoja slovnej zásoby aj v dobe technologického pokroku: „Slovná zásoba je potrebná všade, je základom pre kreativitu. V dnešnej dobe je veľkým problémom pre technologické vymoženosti práve slabá slovná zásoba – neschopnosť komunikovať, nakoľko všetko odkomunikujeme prostredníctvom počítačov, tabletov, a tak vzniká u detí dyslexia a dysgrafia. Dieťa potrebuje rozvíjať svoju základnú slovnú zásobu nielen pre komunikačné zručnosti, ale aj celkovú kreativitu.“
Ak máte doma mladšieho školáka, určite upriamte svoju pozornosť na skvelú hru Alfa – Beta z dielne rakúskeho výrobcu Piatnik. Hra nie je vôbec zložitá – každý herný kameň má na sebe jedno písmeno a na každej strane háčik. Po odštartovaní musíte pomocou háčikov spájať jednotlivé žetóny a vytvoriť tak čo najdlhšie slovo. Veľkou výhodou hry je, že aj napriek jednoduchým pravidlám, ktoré hravo zvládnu aj menšie deti, ponúka pre celú vašu rodinu množstvo benefitov.

1. výhoda: Rozvoj slovnej zásoby

Pre školákov predstavuje nenásilný a skvelý spôsob, ako rozvíjať slovnú zásobu. V hlave musia hráči rýchlo kalkulovať – ktoré písmená vidia a aké slovo z tých, ktoré im napadlo, je najdlhšie. Za bežné písmená je menej bodov, ako za tie menej obvyklé. Zároveň súperia s protihráčmi, ktorí im môžu pred nosom uchmatnúť písmeno, a tak musia v kope hracích kameňov bleskove nájsť náhradné alebo celé slovo prehodnotiť a zmeniť.
Pre rozvoj slovnej zásoby je skvelé čítanie. Táto hra ho však rozvíja v opačnom garde – nejde o porozumenie slovu, ktoré vidíte, ale naopak, musíte byť schopní si spomenúť na slová podľa písmen, ktoré máte na dosah. Učíte sa aktívne využívať dlhšie, zložitejšie a menej bežné slová. Ak sa vám hra so slovenskými slovami zunuje, nič vám nebráni odstrániť kamene so špecifickými slovenskými písmenami a hrať v angličtine alebo inom jazyku.

2. výhoda: Zlepšovať postreh
Hoci sa to na prvý pohľad možno nezdá, táto hra je naozaj dynamická. Nielen, že musíte rýchlo vymyslieť slovo, ale musíte nájsť aj všetky kamene – písmená, ktoré na jeho vytvorenie potrebujete. A zároveň predstihnúť vašich protihráčov.

3. výhoda: Rozvoj jemnej motoriky
Vôbec nie je jednoduché pomocou háčiku na jednom hracom žetóne vyloviť z hromady kameňov ten, ktorý práve potrebujete. A čím sa vaše slovo, a teda reťaz hracích kameňov predlžuje, a zároveň sa napätie z blížiacej sa výhry alebo možnosť porážky približuje, vaše pohyby už zďaleka nie sú také koordinované. Vytiahnuť ďalší správny kameň je ťažšie a ťažšie, čo spôsobuje zábavné situácie a ďalšiu zaťažkávaciu skúšku vašich motorických zručností.
„Rozvoj jemnej motoriky je veľmi dôležitý aj pre dospelých. Aj napriek tomu, že takmer všetko riešime online komunikáciou, počítače stále nedokážu nahradiť ľudskú kreativitu. Rozvoj jemnej motoriky prispieva aj k rozvoju empatie a sociálnej inteligencie osobnosti a logického myslenia,“ vysvetľuje psychologička. Hraním Alfa-Beta tak pomáhate nielen svojim deťom, ale môžete zlepšiť aj svoje vlastné zručnosti.

4. výhoda: Spoločná zábava a rozvoj sociálnych schopností

Pri spoločenskej hre sedíte svojim protivníkom tvárou v tvár, zdieľate ich úspechy aj neúspechy. Pri vlastnej prehre musíte krotiť emócie a naučiť sa s nimi vyrovnávať. Pri výhre si zaslúžite gratulácie protivníkov a užijete si ich. A pre deti je omnoho jednoduchšie všetko toto si vyskúšať a nacvičiť medzi svojimi blízkymi. Štúdie dokazujú, že dieťa je do 5 rokov svojho života schopné skopírovať niektoré z charakteristických vlastností rodiča. Ide o genderové kopírovanie matky alebo otca, pričom to, čo dieťaťu rodič povie, si nájde odozvu na 20%, zatiaľ čo to, čo dieťa vidí, odkopíruje na 80%.

„Dieťa by sa prehre malo jednoznačne učiť v kruhu blízkych, ktorí mu prehrávanie musia vysvetliť ako súčasť života a vysvetliť mu, že prehra v žiadnom prípade neznamená doslovné zlyhanie a rolu „lúzra“, za ktorého by v inom kolektíve mohol byť považovaný. Ak sa dieťa nenaučí čím skôr prehrávať, môže to uňho spôsobiť poruchu v chápaní seba samého, túžbu po perfekcionizme a nezdravé dožadovanie sa dokonalých výsledkov. Práve rovesníci môžu sebavedomie dieťaťa pri prehre najľahšie podkopať,“ dopĺňa odborníčka L. Žáková.