Srvátkový proteín je najviac zastúpenou zložkou v doplnkoch na rast svalovej hmoty

Srvátkový proteín je najviac zastúpenou zložkou v doplnkoch na rast svalovej hmoty

Za zdroj najplnohodnotnejších bielkovín sa vo všeobecnosti považujú živočíšne výrobky ako mäso, mlieko, vajcia či tvaroh kvôli tomu, že obsahujú všetky aminokyseliny potrebné pre ľudský organizmus. Rastlinné proteíny, ktoré nájdeme v strukovinách, pšenici či ryži, sú však tiež pre naše telo hodnotné, pretože okrem toho, že sú kvalitným zdrojom animokyselín, pomáhajú znižovať cholesterol a vďaka izoflavonoidom sú prevenciou rakoviny prostaty a pŕs.

Príjem bielkovín si za normálnych okolností veľmi nevšímame, iná situácia nastáva práve vo chvíľach, kedy začíname uvažovať o formovaní postavy, chudnutí a naberaní svalovej hmoty. Najmä vrcholoví športovci, kulturisti a milovníci fitness tréningov fungujú na princípe kontrolovanejšieho príjmu bielkovín kvôli veľkému výdaju energie a zvýšenej potrebe regenerácie a rastu svalov.

Výživové doplnky sú bez chémie

Nie sú bielkoviny ako bielkoviny, pretože kým vaječné bielka a ryby obsahujú rýchlo stráviteľné proteíny, trávenie bielkovín z mäsa alebo z celých vajec je pomalšie. Vo všeobecnosti sa odporúča zjesť posledné jedlo 2-3 hodiny pred cvičením, aby mal organizmus dostatok času spracovať prijaté živiny a transportovať ich do svalov. V prípade výživových doplnkov je to približne jedna hodina pred tréningom vďaka ich rýchlejšej a jednoduchšej stráviteľnosti.

Kým sa niektorým ľuďoch pri slovnom spojení výživové doplnky alebo proteínové doplnky zježia všetky chlpy na tele, iní na ne nedajú dopustiť. Odporcovia najčastejšie operujú s argumentom, že sú plné chémie, no opak je pravdou. Kvalitné proteíny v prášku od serióznych výrobcov sa totiž vyrábajú výhradne sušením prírodných bielkovín – najčastejšie z mlieka, vajec, sóje či pšenice. Najčastejšie využívaným je srvátkový proteín, ktorý sa podľa formy spracovania rozdeľuje na koncentrát, izolát alebo hydrolyzát (podľa toho sa odvíja kvalita a účinok produktu). Zo srvátky sa vyrábajú prírodné proteíny, ktoré sa v moderných proteínoch zameriavajú na rast svalovej hmoty či udržiavanie požadovanej hmoty v období rysovania. Keďže srvátka je surovina, ktorá sa získava z mlieka, proteíny z nej sú nevhodné pre ľudí s intoleranciou na laktózu. Na trhu sú však k dispozícií napríklad proteíny z hydrolyzovaného hovädzieho mäsa, ktoré sú tiež považované za jedny z najkvalitnejších výživových doplnkov na podporu svalov.

V prípade zaradenia proteínových výživových doplnkov do jedálnička je dôležité sledovať ich dávkovanie. Optimálna denná dávka bielkovín je približne 0,8 g na kilogram hmotnosti pre ľudí bez zvýšenej aktivity, u silových športovcov sa toto číslo zvyšuje na 2 až 2,5 g na kilogram hmotnosti. Najmä začiatočníci si často mylne myslia, že nekontrolovaným nadmerným prijímaním proteínov sa ich cesta za vysnívanou postavou výrazne skráti. Dôsledkom tak môže byť aj nevysvetliteľné priberanie, keďže prebytok bielkovín sa v tele premení na glukózu, ktorá sa môže uskladniť vo forme telesného tuku.